سلام بر تکاوران ارتش

نیروی زمینی ارتش

نحو آرایش تیم های حفاظتی و اسکورت

حفاظت از شخصیت ها
در ایران حفاظت از شخصیت ها بر عهده نیرویی با نام سپاه انصار است.
مقر این سپاه که بخشی از سپاه پاسداران اسلامی محسوب میشود در نزدیکی بیت رهبری قرار دارد.
این سپاه علاوه بر حفاظت از شخصیت ها حفاظت از مکان های مهمی نظیر مجلس نماز جمعه و ... را به عهده دارند.

حلقه های امنیتی
محافظت از شخصيتهاي مهم مملكت به صورت شبكه اي انجام ميگيره . حلقه اول كساني هستند كه به مثلا رئيس جمهور ، نزديكترين ها هستند ... حدود 5 - 6 نفر اعضاء اين حلقه رو تشكيل ميدهند . افراد اين حلقه ، بايد خصوصياتي را داشته باشند كه معمولا اگر يكي از اين خصوصيات را نداشته باشند ، در حلقه هاي بعدي قرار ميگيرند . خصوصياتي نظير داشتن بالاتنه پر عرض شانه پهن ... قد بلند ... بازوهاي ستبر و ... اين گروه در مواقعي كه سر كار !!! نيستند به تمرينات سخت بدنسازي مشغول هستند ... . در باشگاه هاي بدنسازي اكثر اوقات محافظان اشخاص نه چندان معروف را ميبينيد كه مشغول به تمرين هستند ... اما مثلا محافظان رياست جمهوري در باشگاه خاصي تمرين ميكنند .
علت اينكه افراد تنومند با دور بازوي بالا و عرض شانه زياد را انتخاب ميكنند اين است كه حلقه 2 و 3 اصولا اجازه نزديك شدن فردي با سلاح نيمه سنگين به هدف را نميدهند و اكثر اوقات ترور ها با سلاح هاي سبك مثل اسلحه هاي كمري و مسلسلهاي دستي كوچك انجام ميشوند .
كاليبر مورد استفاده در اسلحه هاي كمري معمولا در بافت بدن انسان نفوذ كمي دارد و در بدن متوقف ميشوند استفاده از افرادي كه تنومند هستند و بافت و توده عضلاني بزرگ در عضلات خود دارند ، موجب به توقف گلوله و نرسيدن اكثر گلوله ها به هدف ميشوند . (خيلي درد آوره اما حقيقت داره) در حقيقت حلقه اول سپر انساني هستند .
حلقه دوم كمي با فاصله حدودا 2 متر و نفوذ پذير تر هستند ... بين افراد اين گروه معمولا 1 تا دو متر فضاي خالي موجود است ... نياز به هيكلمند بودن در اين حلقه نيست و معمولا اين افراد از بين نيروهاي اطلاعاتي انتخاب ميشوند ... حلقه هاي بعدي به صورت رندوم و پخش در جمعيت ، به كنترل مردم مي پردازند ...(در جاهاي شلوغ)
نقاط حساس مثل ساختمانهاي بلند و برجهاي ديده باني و مخازن آب و ... كنترل ميشوند . پروازهاي اون منطقه اي كه شخص مورد نظر در حال بازديد آنجاست را معمولا لغو ميكنند . (بعد از 11 سپتامبر:p
ولي اين حلقه ها معمولا هيچ وقت مورد استفاده قرار نميگيرند ، يعني اينكه معمولا اين حلقه ها درگير نميشوند و اتفاقي براي مثلا رئيس جمهور نمي افتد كه اين حلقه ها وارد ميدان شوند و وظيفه خودشان را نجام دهند. البته دست به کلت شون هم حرف نداره امتحانش مجانیه :grin:
معمولا عمده تلاش و زحمت بر دوش سربازان گمنام امام زمان  و نيروهاي اطلاعاتي است كه منطقه را پاكسازي كنند افراد را گزينش كنند و موها را از ماستها بكشند به بيرون.

اقدامات امنیتی برای جلوگیری از بمب گذاری
ترور به وسیله بمب یکی از راحت ترین و مطئن ترین راه ها برای ترور اشخاص. روش های مختلفی هم برای بمب گذاری وجود داره مانند بمب های کنترل از راه دور یا جاسازی داخل اشیا یا کمربندهای انفجاری...
اما اینور قضیه هم فراموش نشه معمولا برای هر  چیزی یه آنتی هم پیدا میشه. نیروهای امنیتی بوسیله دستگاهای پشرفته و هشدار دهنده از وجود بمب و مواد منفجره در منطقه مطلع میشن و سریعا شخص رو از منطقه خارج میکنن.
این افراد در وسایل عادی خود دستگاههای تشخیص بمب را حمل می كنند نمونه این موضوع را در همین چند وقت پیش در تلویزیون مشاهده كردیم در زمانی كه سید حسن نصرالله دبیركل جنبش حزب الله لبنان به میان انبوه جمعیت امده بود یكی از محافظین ایشان یك كیف دستی را با لا گرفته بود این كیف نوع پیش رفته تری از دستگاههای كشف بمب است كه تا فاصله 150 متری انواع بمب ومواد منفجره را تشخیص می دهد.انواع ساده آن مانند یك خوشبو كننده هوا در اتومبیل نصب می شود ضمنا در بازید های از قبل طراحی شده محل به طور كامل با وسایل تشخیص بمب پاكسازی وبعد قرنطینه می شود.
خودروی افراد مهم مملكتی مجهز به دستگاه های تاخیر انداز می باشد این دستگاهها بمب در حال انفجار را تشخیص داده و برای چند ثانیه تاخیر می اندازند در سال 2003 یا همان حوالی پرویز مشرف رییس جمهور پاكستان مورد سوقصد قرار گرفت و وجود این دستگاهها باعث نجات او شد هرچند خودروهای حامل كاروان او نابود و عدمای از همراهان ایشان ازبین رفتند اما پرویز مشرف جان سالم بدر برد در مورد ترور او حرف ها وحدیث های فراوانی شنیده شد حتی امگشت اتهام به سمت آمریكایی ها گرفته شد اما به هرروی این موضوع برای اوبه معنای هشداری از آمریكا تلقی شد.
ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان نمونه دیگری از این دست بود كه خودروی بمب گذاری شدهای در مسیر او با مقادیر قابل توجهی بمب منفجر شد كه شدت انفجار زمان آن نابودی تمام خود روهای همراهان از برنامه ریزی فوق العاهای پرده برداشت كه خودروی رفیق حریری و محافظان توسط شركت تجهیز كننده ((آمریكایی - اسراییلی))
دست كاری شده است.

تیم حفاظت از رییس جمهور بسیار جالب عمل میكنه و البته همه اونها همون اقایون شیك پوش كت و شلوار پوشیدن نیستند
رییس جمهور رفته بود یه شهری.........بعد وقتی سخنرانی و..........تموم شده بود پشت اون مكانی كه سخنرانی كرده بود یه جایگاه فرود هلیكوپتر ساخته بودند برای انتقال رییس جمهور.بعد مردمم كه میدونستند میره اونجا می افتن دنبالش از حلقه امنیتی تعدادیشون میگذرن اما یهو با یه نظره روبرو میشن
دهها نفر هم شكل لباس ایشون.هم قد و با ریشی شبیه ایشون.رو میبنند كه نمیشه در نگاه اول.فهمید كه كدومشون احمد نژاد هستاین خودش یه نوع حفاظت هست بدون  خشونت. دهها شیوه وجود داره واسه حفاظت اما خوب به همون مقدار و بیشتر روش هست برای شكست تیم حفاظتی!
وقتی پای حفاظت از افراد لشكری و كشوری میاد وسط دیگه جای من بمیرم و تو بمیری نداریم........
بارها شده كه عزیزان این ممكلت شهید شده اند.به خاطر نداشتن محافظ(در مواردی خودشون به گرفتن محافظ نداشتند.)

خودروهای اسکورت
آموزش رانندگی با خودروهای اسکورت زمین تا آسمون با اونچه که فکر میکنید فرق داره. حالا میگم یعنی چی.
در دنيا اين آموزشگاهها بيشتر در آمريكا فعاليت مي كنن و از تمام دنيا براي آموزش به اونجا مراجعه مي كنن.
تا چند سال پيش براي ثبت نام محدوديتي نداشت ولي امروزه فقط براي مامورين دولتي .اف بي آي .افراد نيروي دريايي و يا داراي اجازه نامه كتبي از نهاد هاي مسول اين كار صورت مي گيره.و افراد آموزش ديده به استخدام در سفارت خانه ها و يا استخدام افراد مشهور يا تجار
در ميان.

در ايران تنها ارگاني كه به اين امر اختصاص داره يگان ويژه پاسداران هست كه اون هم فقط شامل نيرو هاي پليس و نيروهاي گشت ويژه و رانندگان سياسي ميشه.

فرق يك راننده پليس با يك راننده ضد تروريستي اينه كه راننده پليس در پي دستگيري و تعقيب هست و راننده ضد تروريستي(كه عموما راننده افراد مهمي چون سياستمداران و يا افراد مهم امنيتي هستن ) در پي فرار از صحنه تحت هر شرايطي.پس اين فرد بايد بتونه در شرايط خطر و اضطراري خون سردي خودش رو حفظ كنه و بهترين راه براي فرار رو پيدا كنه
راننده ها بعد از آموزش هاي مهارت هاي رانندگي ٬ مراحل تمريني و شبيه سازي هاي زيادي كه شامل تمرين تصادف ٬ فرار از محاصره و... رو آغاز مي كنن كه هيجان انگيز ترين قسمت آموزش هست.در حقيقت كسب تجربه عملي فرار از موقعيت ها در تمرين ها بسيار بهتر از ساعتها كلاس آموزشي تئوری هست.

خوب اول ببينيم خطراتي كه اين خودرو ها (اتومبيل هاي تشريفات و سياسي ) رو تهديد مي كنه چه چيز هايي هست و چه آموزش هاي داده ميشه:

فرض كنيد در حال رانندگي در شب در اتوبان در حالي كه همه جا ساكت و آرام هست ناگهان ماشين ديگري با سرعت مثلا 150 كيلومتر به خودروي شما مي كوبه .اولين نكته اي كه آموزش داده ميشه اينه كه به هيچ عنوان عصبي يا برافروخته نشيد.هر گونه تعجيل مي تونه فرد تروريست رو در رسيدن به هدفش نزديكتر كنه.در اين مراكز به اندازه اي از اين مسايل براي رانندگان شبيه سازي و تمرين ميشه كه افراد در چنين شرايطي كاملا خونسرد و با تسلط هستن.
يك نكته اي كه لازمه بگم اينه كه در اين مراكز گاه براي يك دوره آموزشي چندين دستگاه خودرو نابود ميشه .ولي در عوض رانندگان ماهر و مسلطي تربيت ميشن كه مي تونن براي ماموريت هاي مهم كار هاي مهمي انجام بدن .

خوب شايد بگين كه فرار كردن كه كاري نداره و به من هم يك ماشين تشريفاتي مثل ب ام و سري 7 فول تقويت بدن به راحتي مي تونم فرار كنم!!

ولي هيچ فكر كردين اگر روي پل باريكي كه توسط چندين دستگاه خودرو مسدود شده و به نوعي محاصره شدين چطور به گونه اي به خودرو هاي روي پل برخورد كنيد (براي فرار از محاصره ) كه هم بيشترين خسارت رو به طرف مقابل زده و هم كمترين خسارت متوجه شما بشه ؟

و يازماني كه تحت تعقيب قرار گرفتيد چطور از دست مهاجمين فرار كنين؟

ويا زماني كه در حال حركت از جلو و عقب خودرو خود مورد محاصره دو خودرو قرار گرفتن بتونين بدون آسيب زدن به خود از تله فرار كنين ؟ مثلا يك روش اينه كه در حال حركت سپر سمت راست خودروي خودتون رو با گوشه سپر سمت چپ خودروي مقابل مماس كنين ( ضربه نزنيد ) و بعد با حركت فرمان به راست و گاز دادن به راحتي بدون اينكه به شما برخورد كنه از جلوي شما دور زده و از مسير منحرف ميشه و حتي با كمي مهارت ميشه ماشين رو به جدول كنار خيابون يا جوي آب كوبوند. (هيچ وقت اين كار رو با ماشين هاي معمولي انجام نديد )

اين چنين آموزش هايي به فرد اين قدرت رو ميده كه حتي با اتومبيل معمولي بتونه از يك دام خطرناك فرار كنه.

از اصول اوليه آموزش آموزش رانندگي در پيست و همچنين توانايي هاي مثل دريفت .دور در جا.راك فورد و.... هست.يعني مثلا بايد بتونيد زماني كه تحت تعقيب هستيد و داريد به انتهاي جاده نزديك ميشيد بتونيد در كمترين زمان ممكن دور زده و در جهت مخالف حركت كنيد و حتي از خودرو هايي كه سعي مي كنن از روبرو با شما برخورد كنن فرار كنيد.

آموزش هايي مثل تير اندازي به هدف هم جزو اين برنامه هاست.مثلا راننده بايد بدونه كه حساس ترين نقطه خودرو كجاست.شايد جواب شما لاستيك و يا رادياتور و حتي باك خودرو باشه.ولي عملا زدن لاستيك و يا سوراخ كردن رادياتور نمي تونه خسارت زيادي به باربياره .البته در ايجاد فاصله با شما اثر خوبي داره.

جالبه بدونيد تير اندازي به سمت باك مثل فيلم ها باعث هيچ انفجاري نميشه.مي تونين امتحان كنيد .حتي با قوي ترين اسلحه ها نميشه با شليك به باك اون رو منفجر كرد !

بهترين محل تيراندازي دلكو و مجموعه برق خودرو هست.شايد بگين چطور در اين شرايط دلكو ماشين رو ميشه هدف قرار داد !! اون هم راه داره كه جاش اينجا نيست !

خوب اين ها براي آموزش رانندگي در زماني هست كه شما تنها خودروي مورد تهاجم قرار گرفته ايد.بعبارت ديگه مواقعي وجود داره كه كاروان خودروهاي تشريفاتي كه فرد مهمي مثل رييس جمهور رو حمل مي كنن قضيه كمي فرق ميكنه.البته اصل قضيه همون هايي هست كه براي مورد اول ذكر شد.

فرض كنيد يك كاروان متشكل از 8 خودرو در حال گذر از مسير VIP هستن.اين مسير از قبل توسط سرپرست تيم رانندگان و تيم حفاظتي تعيين ميشه واين طور نيست كه راننده اول هر كجا كه دلش خواست بره.
اين مسير بسته به وجود بزرگراه .تقاطع ها و نقاط ترافيكي تغيير مي كنن .بهترين مسير مسير كم تقاطع و بزرگراهي هست.

از اين مثلا 8 خودرو 7 خودرو نقش پوششي و خودرو ديگه حامل فرد مهم هست.
حالا پوششي يعني چي؟
در اين 7 خودرو از محافظان تا مامورين خنثي سازي بمب وجود داره تا در مواقع اضطراري بتونن حوادث رو كنترل كنن .يك آمبولانس هم در انتهاي كاروان حركت مي كنه.

تمام راننده ها به وسيله بي سيم با هم ديگه در ارتباط هستن و هر عمليات غير منتظره قبل از اجرا به اطلاع راننده ها ميرسه.

در هنگام حركت بصورت كارواني در زمان عبور از تقاطع ها و چهار راه ها دو خودرو به صورت پوششي در كنار خودروي هدف حركت مي كنن تا از برخورد احتمالي اتوموبيل هاي موجود در چهار راه جلو گيري كنن.

ليل اين كار آمادگي براي هر حادثه و توانايي فرار و در عين حال در اختيار گرفتن سطح بيشتري از بزرگراه براي اين منظور هست .ترتيب قرار گيري خودرو ها مدام در حال تغيير هست و از 1 به 2 . 3 به 4 و... متغيره.

يك نكته رو در هنگام ديدن اين كاروان فراموش نكنيد و اون هم اينه كه به هيچ عنوان قصد تعقيب حتي به مدت كوتاه براي استفاده از فضاي باز شده توسط اين خودرو ها رو نداشته باشيد.حركات خودرو هاي كناري و عقبي به شدت از سوي سرنشينان تحت نظرو كنترله و متوقف كردن اتوموبيل هاي مشكوك امري رايجه.نكته ديگه اينكه حق تير حتي براي خودرو هاي مشكوك داده شده !!! پس مثل يك راننده خوب راه رو باز كنيد و اجازه عبور بدين

اين پوشش ها در زمان توقف و پياده شدن افراد هم اعمال ميشه.
يكي دو تا نكته هم اين باره بود كه دونستنشون بود نيست.
راننده ها بعد از آموزش هاي مهارت هاي رانندگي ٬ مراحل تمريني و شبيه سازي هاي زيادي كه شامل تمرين تصادف ٬ فرار از محاصره و... رو آغاز مي كنن كه هيجان انگيز ترين قسمت آموزش هست.در حقيقت كسب تجربه عملي فرار از موقعيت ها در تمرين ها بسيار بهتر از ساعتها كلاس آموزشي تيوري هست.

مطلب بعدي عمليات هاي گمراه كننده و به اصطلاح ايضايي هست ! يعني ممكنه در زمان ورود يك ميهمان ٬ گزارش هايي مبني بر سوقصد دريافت بشه .براي جلوگيري از حادثه عمليات هايي مثل فرستادن چند كاروان تشريفاتي همزمان و يا در زمان هاي متفاوت و يا حتي ترانسفر با خودرو هاي عادي  هم در نظر گرفته بشه تا تروريست ها در انجام عملياتشون ناكام بمونن.

البته چك كردن مسير قبل از عبور(براي شناسايي نقاط ضربه پذير ) و پشتيباني هوايي (هلي كوپتر) در زمان هشدار هم از اقدامات ايمن تر كردن مسير به حساب مياد.

ماشین های مخصوص تشریفات هم خودشون امن هستند.
مثلا میدونستید پوتین که اومد ایران ماشین تشریفاتش را هم با خودش آورد؟


كه راهكار هاي جلوگيري از حوادث تروريستي در هنگام رانندگي چي هست ؟ اينكه يك راننده كه اين آموزش ها رو ديده و مثلا مي تونه اتومبيل جلويي يا پشتي خودش رو به نحوي منحرف كنه چطور مي تونه خودش از همين خطرات مصون بمونه؟؟

ببينيد يه موقع هست شما يك تيم اسكورت رو مي بينيد و از ديدن حركتشون لذت مي بريد و احساس كنيد كه نحوه حركت هاشون خيلي تشريفاتي و به اصطلاح لوكس هست و اگر مثلا مشابه اتومبيل هاي معمولي ديگه حركت كنن خطري تهديدشون نمي كنه .

اما اينطور نيست .آسيب هاي احتمالي براي سرنشيان هم از جلو و هم از عقب و هم از كناره هاي اتومبيل اشخاص رو تهديد مي كنه خيلي زياد هست.نه صرفا تير اندازي و... بلكه كوبيدن اتومبيل هاي به صورت عمد يا قصد براي انحراف از مسير اتومبيل كه واقعا مي تونم بگم هز لحظه امكان اين قضيه هست و نميشه به نوع ماشين خاصي هم اشاره كرد.

اما راه حل چيه؟

هميشه و همواره يك خودرو اسكورت پشت سر خودرو اصلي بايد حركت كنه تا مهمترين قسمت حفاظت رو انجام بده .اين خودرو وظيفه داره تا به اصطلاح سپر به سپر خودروي اصلي حركت كنه و از قرار گرفتن ماشين غير خودي از عقب جلوگيري كنه و همچنين به كمك ديگر خودرو هاي اسكورت در زمان هايي مثل ترافيك كه تراكم ماشين ها در اطراف زياد ميشه پوشش اطراف به خودروي اصلي بده. اين اتومبيل هاي اسكورت حتي به قيمت تصادفات ريز و درشت با ماشين هاي ديگران هم پست خودشون رو ترك نمي كنن و هميشه محافظين آماده تير اندازي و به شدت تاكيد مي كنم به شدت مراقب اطراف و پشت سر هستن و به خصوص به موتور سواران اجازه نزديك شدن به تيم رو نمي دن.
ب
مورد دوم هميشه يك يا دو خودروي اسكورت كه عمدتا پليس هم هستن (براي باز كردن راه يا هدايت كردن ساير خودرو ها به اطراف ) در جلو مشغول حركت هستن.
نكته اي كه نبايد فراموش بشه اينه كه توقف تحت هيچ عنوان نبايد اتفاق بيفته و گاهي اتفاق مي افته كه خودروي اصلي از اسكورت جلوي خودش كه در ترافيك گير كرده هم عبور مي كنه ! اما سريعا جايگزين خواهد شد.

بعدي هم استفاده از موتور هاي اسكورت براي پوشش دادن اطراف خودروي اصلي در خيابان هاي باريك و تنگ و در جايي كه تردد همزمان 3 خودرو موجود نباشه.
هميشه تيم هاي محسوس و نا محسوس هم اين رفت و آمد ها رو تحت نظر دارن و مثلا مورد هايي مثل موردي كه فرهاد خان در پست هاي اول بهشون اشاره كردن متوقف مي كنند.

اينها كارهاي بسيار پر استرسي هست كه اعصاب زياد هم نياز داره و و شايد براي اين راننده هاي هم چنين كارهايي خوشايند نباشه .

منبع:http://www.centralclubs.com/topic-t41489-108.html

+ نوشته شده در  چهارشنبه 10 شهریور1389ساعت 12:2  توسط   |